Διάλογος με την επικαιρότητα
Ένα νέο κορίτσι μ’ ένα σακίδιο στην πλάτη περιπλανιέται και παρατηρεί. Η Αν_να, ο χαρακτήρας της ΧΕΝ Ελλάδος ταξιδεύει σ’ έναν ακαθόριστο χώρο – χρόνο και μαθαίνει ν’ αναγνωρίζει κάθε μορφή βίας κατά των γυναικών. Με αφετηρία το Αν και προορισμό το Να βρίσκεται σ’ έναν διάλογο με την επικαιρότητα θέλοντας να αποκωδικοποιήσει τα γεγονότα και το πώς αυτά επηρεάζουν την κάθε γυναίκα.
Γιατί η Αν_να είναι κάθε γυναίκα που διεκδικεί ένα δίκαιο παρόν προσδοκώντας να παραδώσει στις επόμενες Άννες ένα καλύτερο μέλλον
Γυναίκες “αντικείμενα” στο βωμό της τηλεθέασης
Ένας άντρας και 20 γυναίκες!
Ποια θα καταφέρει να τον κερδίσει;
Ποια θα πάρει το μονόπετρο;
Ποια θα «εξουδετερώσει» τις άλλες και θα γίνει η καλύτερη της καρδιάς του;
Γιατί μόνο μία θα νικήσει, θα κάνει τα πάντα για να πετύχει και θα τον κατακτήσει
Κάπως έτσι προβάλλεται το νέο «ριάλιτι». Ένα ακόμα «ριάλιτι» δίπλα σε αυτά του big brother.
Ο «εργένης» θα δώσει σε μία και μόνο «εκλεκτή» το δακτυλίδι και το τελικό τριαντάφυλλο, αφού πρώτα τις συναντήσει όλες και περάσουν και από μια σειρά δοκιμασίες, θα αποφασίσει σε ποια θα καταλήξει, σε ποια θα κάνει πρόταση γάμου … μια «ρομαντική (κατά τ’ άλλα) εμπειρία», παρά το γεγονός ότι βασίζεται στην πολλή … πραγματική βάση, αφενός, του ανταγωνισμού των γυναικών που τον διεκδικούν, αφετέρου, στις διαφημίσεις που το υποστηρίζουν!
Η αντιπαράθεση γυναικών για την καρδιά ενός άντρα (ή / και ενός μονόπετρου) είναι η αναπαραγωγή μιας αντίληψης από γενιά σε γενιά, που εδράζεται στην άποψη ότι οι γυναίκες είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους. Ένας έμφυλος ανταγωνισμός και όχι ένας οικονομικός, πολιτικός / ταξικός κλπ. ανταγωνισμός.
Η «κλασική» διαμάχη «σύζυγος – ερωμένη», ή, εν προκειμένω μέλλουσα σύζυγος, ενάντια σε κάθε άλλη, επίσης, μέλλουσα – σύζυγο, η αντιπαράθεση «όμορφη – άσχημη», «πόρνη – παρθένα», κοκ, αποτελούν μορφές αυτού του ανταγωνισμού που εντάσσει τις γυναίκες σε κατηγορίες (στο πλαίσιο μιας πατριαρχικής κατηγοριοποίησης) και θεωρεί δεδομένη την εχθρότητα μεταξύ των γυναικών, για χάρη, ή, λόγω ενός άνδρα, αναπαράγεται στο συγκεκριμένο «ριάλιτι», με τελικούς επωφελούμενους, την πατριαρχική αντίληψη και την … υψηλή τηλεθέαση.
Η «φίλη – φίδι» (με επίχρισμα … ρομαντισμού και τριαντάφυλλων σε κόκκινο χαλί) διαιωνίζει την αντίληψη ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να γίνουν φίλες, μεταξύ τους -πόσω δε μάλλον, όταν διεκδικούν τον ίδιο άντρα- ότι οι γυναίκες επιβουλεύονται η μία την άλλη, ότι οι γυναίκες δεν θα είναι ποτέ ενωμένες για να διεκδικήσουν δικαιώματα και αξιοπρέπεια για το φύλο τους.
Βέβαια, ο ανταγωνισμός δεν είναι ίδιον μόνον των γυναικών. Ο «αντρικός» ανταγωνισμός, περισσότερο αξιοπρεπής, περισσότερο αποδεκτός, σχετίζεται με την οικονομική / πολιτική σφαίρα, συνήθως. Αλλά και αν ακόμα αφορά την διεκδίκηση μιας γυναίκας, δεν υπάρχουν αντίστοιχες κατηγοριοποιήσεις, ούτε χάνεται η έννοια της αλληλεγγύης μεταξύ ανδρών. Κάθε ένας διατηρεί την προσωπικότητά του, διεκδικεί το αντικείμενο του πόθου, μαζί με κάποιον άλλον, αλλά χωρίς η διεκδίκηση αυτή να γελοιοποιείται και να εξευτελίζεται.
Το γέλιο (το γελοίο του πράγματος) το προκαλεί η γυναικεία αντιπαλότητα, αυτή είναι που κάνει «υψηλά νούμερα», η αντίληψη «φίλη – φίδι», οι «προσδοκώμενες» στάσεις και συμπεριφορές «ξεκατινιάσματος» και «μαλλιοτραβήγματος» μεταξύ των γυναικών, τα μεταξύ τους σχόλια και η έκφραση του θυμού της μιας, απέναντι στην άλλη, για τα μάτια του «διεκδικητή» τους.
Η απώλεια της αξιοπρέπειας και της μοναδικότητας της κάθε προσωπικότητας σε ζωντανή αναμετάδοση, κυρίες και κύριοι! Η διαιώνιση των πιο μισογύνικων αντιλήψεων και πρακτικών, στη σύγχρονη εποχή … Η μία γυναίκα εναντίον της άλλης. Έτσι ήταν και έτσι θα είναι πάντα μεταξύ των γυναικών … και αυτά που λένε οι φεμινίστριες περί γυναικείας αλληλεγγύης δεν ισχύουν, ούτε θα ισχύσουν ποτέ… πάντα η μια γυναίκα θα κοιτάξει να βγάλει το μάτι της άλλης.
Ωστόσο, η ιστορία των γυναικών – και όχι η κυρίαρχη αφήγηση της ιστορίας του νικητή- έχει καταδείξει και αποδείξει αιώνες αλληλεγγύης και συμπαράστασης γυναικών σε άλλες γυναίκες, που έχουν καταδικασθεί ως μάγισσες στο δια πυρός θάνατο, γυναίκες που υποστήριξαν άλλες γυναίκες διωκόμενες, που δεν τις άγγιξαν οι κατηγοριοποιήσεις της πατριαρχικής εξευτελιστικής αντίληψης, μιας αντίληψης που τις αναγάγει σε γελοία και χωρίς αξιοπρέπεια πλάσματα, μιας αντίληψης που αναπαράγεται στο εν λόγω ριάλιτι, βασιζόμενης σε έμφυλα στερεότυπα, σε βάρος κάθε γυναίκας, σε βάρος της αξιοπρέπειας κάθε ανθρώπου.
Ο χαρακτήρας “Άν_να” αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία της ΧΕΝ Ελλάδος και σχεδιάστηκε από τη Ζωή Μουζενίδου)